torsdag 28. april 2022

Prikling av kål

 Idag har jeg blant annet priklet kål. Det er første gange jeg prøver meg på ådyrke kål. Det er stort sett tomater det har gått i de siste 10 årene, med unntak av chili, paprika agurk og litt krydderurter og sommerblomster.





Jeg sådde 8 ulike kåltyper  den 9/4:

🌱 Hvitkål
🌱 Rødkål
🌱 Savoykål
🌱 Grønnkål
🌱 Grønnkål, "lilla" 
🌱 Rosenkål
🌱 Rosettkål - denne er jeg ekstra spent på😍
🌱 Palmekål


Har du lyst til å prøve deg på kål, finner du frø av ulike typer i nettbutikken min 😊

Frøene ble breisådd i druebeger o.l. Satt varmt til det begynte å spire, deretter svalt og lyst i oppvarmet drivhus.
Idag priklet jeg og så setter jeg de i det kaldeste drivhuset (har frostvakt der). 

Kål kan man også direkteså, men da må man passe på at det er slutt på frost både natt og dag. Det lønner seg å dekke med plast til frøene har spirt. Deretter er det lurt å dekke med hvit duk, slik at man holder insekter og larver borte.

Kålspirene kan bli litt lange, om de står litt for varmt. 



Jeg har lært at man skal plante dypt når man prikler/potter om kål, med jord helt opp til bladene.




De som kjenner meg, vet jo at det er tomater jeg egentlig driver med, men siden jeg har tatt inn andre typer frø i nettbutikken, tenkte jeg at det er kjekt å teste ut litt av det jeg tilbyr. Jeg kan ikke dyrke alt, men jeg prøver litt hver sesong. Jeg kommer senere til å vise andre ting jeg dyrker denne sesongen, så følg med.

Hvis du er ny på hage og drivhus, så kan du følge meg denne sesongen og se meg prøve (og feile) og helst lykkes litt med det jeg gjør.

Jeg har sådd blomster og krydderuter, agurker ++ og dette kommer du til å se mere av her og på min instagramkonto.  Følg meg gjerne der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Prikling av kål

 Idag har jeg blant annet priklet kål. Det er første gange jeg prøver meg på ådyrke kål. Det er stort sett tomater det har gått i de siste 1...