mandag 1. juli 2019

Velkommen!



Velkommen til min hageblogg 😊
Jeg heter Helene og har hage og drivhus som hobby. Mange kjenner meg som "TomatPrat-Helene", fra min blogg TomatPrat. Der kan du lese spesiellt om min tomat-hobby. Jeg har dyrket over 350 sorter nÄr 2019-sesongen er over! Jeg driver ogsÄ med kryssing av nye tomatsorter, noe som startet for moro skyld, men som har utviklet seg til Ä bli mer seriÞst.


Huset vÄrt bygde vi for 15 Är siden, og hagen oppsto i sin spede begynnelse i 2005, da vi sÄdde plen.
Ellers har vi formet hagen litt nÄ og da, frem til 2016. De senere Är har det blitt sÄ som sÄ med deling/flytting av stauder og lukingen har ikke vÊrt optimal. Det har jeg planer om Ä fÄ gjort noe med. Men alle som har hage vet at man aldri blir ferdig med hagen. Den formes litt hvert Är, og det er vel ogsÄ meningen.
Man blir aldri arbeidsledig nĂ„r man har hage! Og man blir vel aldri ferdig heller.😊

Tidligere: Hagen under konstruksjon


Drivhusene
Jeg har 2 drivhus; det miste (10,5m²), som jeg i Ă„r (2019) bruke som chili-drivhuset. Der dyrker jeg kun chili og paprika, da disse plantene tĂ„ler hĂžyere varme, samt at de liker dusjes.
Tunnel-drivhuset (24m²) er tomat-drivhuset. Her er det stort sett tomater.
Jeg bruker drivhus til Ä drive frem plantene pÄ vÄren, da har jeg ogsÄ sommerblomster, urter og annet, som fÄr drives frem til de skal plantes ut pÄ forsommeren.

Tunnel-drivhuset  7.juni 2019

Modne: Iva's Red Berry (2018)


Hagen
Den bestÄr av en del plen, noen staude-bed, en kjÞkkenhage med pallekarmer, litt blomstrende busker, rips/solbÊr-busker, jordbÊr og annen vegetasjon. PÄ den ene siden av tomta har vi en fin fjell-nabb (liten Äs), hvor det lenger bak er friomrÄde, og der er det sjelden at noen andre enn oss ferdes. SÄ har vi skogen rett bak.
 I fjell-hagen har vi steinbedsplanter. Det vokser ogsĂ„ naturlig rĂžsslyng, og den mĂ„ klippes og passes pĂ„, sĂ„ den ikke tar overhĂ„nd. Ellers er det furutrĂŠr, blĂ„bĂŠrlyng og annen vill vegetasjon. SĂ„ det er ogsĂ„ litt woodland-hage. Det vokser ogsĂ„ litt markjordbĂŠr pĂ„ tomata, de vannes og passes pĂ„, slik at vi plukker opptil et par liter pĂ„ gode sommre.








Fjellhagen/woodland-hagen
For 10-12 Är siden begynte jeg Ä plante Rhododendron i fjellhagen. Her har den faktisk spredd seg, sÄ den mÄ visst trives godt. Jeg antar at den har selvsÄdd seg, siden de nye plantene som dukker opp, har andre farger enn dem vi kjÞpte fra start. I woodland-hagen er det steder med sur jord, sÄ der har vi 2 store blÄbÊrbusker. 2 ulike arter ble anbefalt, for god bestÞvning. De bÊrer godt nesten hvert Är.
Selve hagen har nok ikke fÄtt det beste stellet de siste Ärene, da jeg tidligere har vÊrt alvorlig syk, samt at interessen for bl.a.tomatdyrking har tatt mesteparten av min tid.
Jeg hÄper Ä fÄ fikset opp litt i bedene og fjellhagen, slik at det blir slik som opprinnelig tenkt.


Rhododendron trives i woodland hagen



HĂ„per du vil hygge deg med mine bilder fra hage og drivhus i min hageblogg 😊

Helene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Prikling av kÄl

 Idag har jeg blant annet priklet kĂ„l. Det er fĂžrste gange jeg prĂžver meg pĂ„ Ă„dyrke kĂ„l. Det er stort sett tomater det har gĂ„tt i de siste 1...