søndag 7. juli 2019

Årets godsaker i hage og drivhus #1


Det er en deilig tid nå. Hagen bugner av godsaker både i drivhuset og utenfor - vi er selvforsynte med en god del.

I "jordbæråkeren" er det blitt rødt og vi plukker en god kurv annenhver dag. Jordbær med fløte er virkelig en av de beste sommersmakene!

Smak av sommer


Det nærmer seg nå høysesong for tomater - særlig i drivhuset. Det er rart å tenke på at man går og venter og venter på første modne tomat, men når det først skjer, så eksploderer det og vi får plutselig mer enn vi klarer å spise! Men - de som ikke konsumeres i rå tilstand, blir enten til tomatsaus eller tørkede tomater. Tomatmarmelade skal også lages senere i sommer - jeg kommer tilbake med et eget innlegg på tomatbloggen etterhvert.

Noen av mange microbusktomater som dyrkes i 2019

Micro-buskene er de første til å modne. Det er små, kompakte busker som blir i gjennomsnitt 25-40 cm. høye. De dyrkes i mindre potter på 2-5 liter, og kan gjerne stå på et bord ute på verandaen. Jeg dyrker flere ulike typer i ulike farger, slik at salaten får et fargerikt preg. Dekorative er de også, disse små tomatplantene. Les om alle mikrobuskene som jeg har dyrket tidligere på TomaPrat-bloggen.

Det er ikke bare microbuskene som er modne - nå kommer også de andre tomatene med farger, både cherrytomater og større. I år dyrker jeg mest av mine egne kryss som jeg er iferd med å stabilisere. Et stort tålmodighetsarbeid er det, men det går fint når man er lidenskapelig interessert i slikt😊

De bugner av mange fine farger...









Blandt alle tomatene henger også en ampel med agurker. I år har jeg en sort som heter Kustovoy (Sådd 15. mai). Dette er en F1-hybrid, og planten kun kommer med hun-blomster. Den er enormt produktiv, siden den kommer med agurk på hver eneste blomst. Kustovoy er en snack-agurk som blir ca. 15-20 cm. Den kan også syltes, men den har ikke den bittre smaken som mange av sylteagurkene har. Agurkene er piggete, så de må skrelles før de spises. De er sprø og smakfulle, ja virkelig gode agurker 😊








Jeg har plantet èn plante i en 32 cm. ampel (9 liter). Jeg har latt noe henge, men noen grener har jeg hjulpet slik at de "slynger seg i stangen som går tvers over drivhuset, opp mot taket.



I år har jeg delt opp drivhusene, slik at det minste drivhuset er chili/paprika-drivhus, men jeg har tomatene i det store drivhuset. Det har begynt å modne litt paprika og chilli nå, men jeg har ikke høstet noe enda.

Jeg har rundt 35 sorter chili og paprika i år. Jeg kommer til å lage et eget innlegg om chili og paprika senere, men legger likevel ut et lite knippe bilder nå.



Paprika: "Big Daddy"


Carolina Reaper  - mange med hale:

Verdens sterkeste: Carolina Reaper  - modner etterhvert til rød.


Videre følger et bilde av sorten "Hot Tomato Pepper". Jeg vet ikke hvor sterk den er, jeg skal smake en av dagene. Den er så artig, med fruktene som vokser  rett opp. Fruktene er på størrelse med små paprika:

Hot Tomato Pepper


Nedenfor ser du pryd-chili'en "Hot Palette". Den har variegerte blader og chilifruktene vokser rett opp. De er hvite som kart og modner videre til gult, orange og til slutt rødt. Noen frukter kan har svakt lilla-skjær før de modner. Selv om det er en pryd-chili, kan den fint spises. Planten er liten og kompakt av vekst.

Dekorativ: "Hot Palette"



I det minste drivhuset vokser også en stor druestokk som nå er rundt 10 år. Det ser ut til å bli masse druer denne sesongen, og det burde ikke være så lenge til de begynner å modne. Disse bildene er tatt for nærmere 3 uker siden:






Jeg er snart tilbake med mer oppdatering og bilder fra drivhus og hage 😊


Du kan lese mer om tomater på min tomatblogg TomatPrat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Prikling av kål

 Idag har jeg blant annet priklet kål. Det er første gange jeg prøver meg på ådyrke kål. Det er stort sett tomater det har gått i de siste 1...