tirsdag 12. mai 2020

Inspirasjon tidlig i mai.

Dekorativ chiliplante: "Purple Flash"



Mai har vært veldig kjølig hittil i år - med is-vind i fra nord. Det er trangt i drivhusene, siden alt som skal være ute må vente på mer stabilt varmt vær. 

Jeg legger likevel ut litt bilder fra noe av det som finnes i drivhuset...



Jeg er glad i urter og har sådd en del ulike. På bildet over, ser du en Basilikum "Spicy Globe" som er småbladet. I alt dyrker jeg 11 ulike Basilikum i år.




Det finnes mange typer og en av de mest smaksrike, er Red Dark Opal, som er dyp burgunder på farge.

Basilikum: "Red Dark Opal"/"Dark Opal"


Den urten som kanskje dufter aller best, er Merian. Den er i slekt med urten oregano, men den dufter ganske ulikt, synes jeg. Jeg ville gjerne hatt en parfyme med den duften! Så nydelig er den!

Merian - en god, gammel urt som kan brukes sammen med mye.

 Drueranken er rekord-tidlig i år, pga. den milde vinteren og varmen vi hadde i april. Noen av klasene har kommet veldig langt. gleder meg til søte, blå druer....

Druer: "Boskoop Glory" - en sort med søte, små, blå druer.




Navnløs hybrid som jeg holder på å stabilisere.




Micro Tom er en tidlig sort som gir små, røde cherrytomater. Dette er en av verdens minste tomatsorter og planten blir som regel rund 15 cm høy. Jeg har allerede plukket en håndfull tomater fra 2 små busker....





Jeg har ikke sådd mye blomster i år - rett og slett fordi jeg ikke har tid til mer. Hagen forfalt litt ifjor, siden jeg er fullt opptatt med tomater, urter og andre grønnsaker i drivhus og kjøkkenhage.

Blodbeger er en blomst jeg er glad i og den har jeg sådd i år også. Frøene ble sådd 20.januar. Nå begynner den å bli fin, med en del blomster allerede. Jeg har ikke hatt den mye ute ennå - særlig ikke med den vinden vi har nå..



Andre grønnsaker som dyrkes, er chili, paprika og auberginer. Ja, også agurker, da.  Auberginene og agurkene er ikke så store planter ennå, da jeg sådde ganske sent. Jeg viser bilder av dem etterhvert, når de har vokst litt mer.

Jeg avslutter med å ut et bilde til av Chili "Purple Flash, siden jeg har forelsket meg i denne 💗









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Prikling av kål

 Idag har jeg blant annet priklet kål. Det er første gange jeg prøver meg på ådyrke kål. Det er stort sett tomater det har gått i de siste 1...